«Είμαι 16άρης σας γαμώ τα λύκεια»

Τίτλος κλεμμένος από στίχο του Σαββόπουλου και υβριστικός, γιατί ταιριάζει απόλυτα στο θέμα μας. Γράφει η Μαρία Παυλοπούλου Έχω την ανάγκη, καιρό τώρα, να μοιραστώ τα όσα ακούω από τα παιδιά μου για το σχολείο. Πολλές φορές έχω σκεφτεί να γράψω, αλλά λόγω του ότι μου βγαίνουν μόνο βρισιές, το αναβάλλω. Τώρα ήρθε η ώρα. Ίσως, γιατί η κατάσταση πάει από το κακό στο χειρότερο. Ίσως γιατί τα παιδιά, για άλλη μια φορά, με ενέπνευσαν στο να φτιάξω καινούρια πράγματα. Προς το παρόν αυτό δεν έχει σημασία. Έχω την τύχη να ζω με 2 έφηβους, την Αριάδνη και το Νίκο, 15 και 17 χρονών αντίστοιχα. Η Αριάδνη τελειώνει τη Γ’ Γυμνασίου και ο Νίκος τη Β΄Λυκείου, σε δημόσια σχολεία στα Εξάρχεια. Και οι δύο είναι καλοί μαθητές, δηλαδή παίρνουν καλούς βαθμούς. Διευκρινίζω, γιατί η σημασία του «καλός μαθητής» αντιστοιχεί αποκλειστικά και μόνο στη βαθμολογία και όχι στη διάθεση ή τη δυνατότητα τους να μελετούν, να κατανοούν και να ερευνούν τα γνωστικά αντικείμενα που τους προτείνονται. Έτσι ξεκίνησαν το δημοτικό και με αυτή τη διάθεση. Σταδιακά όμως, αυτή η διάθεση μετατράπηκε σε ανία, κούραση και παραίτηση από τη χαρά της γνώσης. Τα παιδιά, όχι μόνο δε χαίρονται να μπαίνουν στην τάξη , αλλά έχουν αναπτύξει εξαιρετικούς μηχανισμούς άμυνας ώστε ν αντιμετωπίζουν ψύχραιμα τα ψυχικά προβλήματα, τη βαραμέρα και τη δημοσιουπαλληλική νοοτροπία των περισσότερων καθηγητών. Δυστυχώς τα παραπάνω δεν τα συμπεραίνω απ’ όσα μεταφέρουν τα δικά μας παιδιά. Συχνά έρχονται σπίτι με τους φίλους τους για να φάμε και να παίξουμε παντομίμα! Είναι μεγάλη μας χαρά να τρώμε με τόσο καλή παρέα και μεγάλη μας τιμή, ικανοποίηση και έμπνευση να μοιραζόμαστε στιγμές με τόσο αξιόλογους ανθρώπους γύρω μας!! Όταν όμως τα παιδιά μας συζητούν για το σχολείο και ειδικότερα για το τρόπο που γίνεται το μάθημα ή για τη συμπεριφορά των καθηγητών, το κλίμα αλλάζει. Θυμώνω. Κι ενώ τα παιδιά αφηγούνται την τρέλα που ζούνε, ονειρεύομαι. Ονειρεύομαι να μπαίνω στις τάξεις τους απρόσκλητη ν’ αναποδογυρίσω τα θρανία και μετά ν ανεβαίνω στην έδρα και να λέω τραλαλα – τραλαλά και να χορεύω πάνω από το κεφάλι του κάθε ανόητου που τολμάει να συμπεριφέρεται, όπως του γουστάρει. Και ο ανόητος να με κοιτάει κι εγώ δώστου να χορεύω και να τραγουδάω, μη σου πω και να φτύνω ταυτόχρονα. Και μετά να του/της ανακατεύω τα ,μαλλιά και να φεύγω σαν κυρία, όπως αυτός/η μπαίνει στην τάξη, σαν κύριος/α. Να γράψω διάλογο αληθινό ανάμεσα στα παιδιά; Θα γράψω, για να μοιραστώ μαζί σας την ανάγκη μου να υποστηρίζω τις επιθυμίες, τους θυμούς, την αδιαφορία , τις εντάσεις, τη δυσκολία των παιδιών να μάθουν, να μελετούν και να απολαμβάνουν την εκπαιδευτική διαδικασία. Α: -Εμάς ο άλλος (τον καθηγητή εννοούσε) μας είπε ότι η χειρότερη δουλειά είναι του δασκάλου. Θ:- Α καλά, εμάς μας χώρισε μέσα στην τάξη και έβαλε 6 παιδιά κοντά του κι εμάς πίσω- πίσω στην τάξη, γιατί λέει ότι δεν μας μπορεί. Ν: -Κι εμείς του είπαμε να μην το ξανακάνει και διαμαρτυρηθήκαμε , γιατί δεν είναι σωστό να μας χωρίζει. Και συνέχισε να το κάνει. Κ: -Ρε καλά κάνουμε και κοιμόμαστε!!! Εγώ: -Τι εννοείς κοιμόσαστε;; Φ: -Παίρνουμε έναν υπνάκο... Θ: Να, (μου έδειξε πως) κάνουμε ένα μαξιλαράκι με τη ζακέτα μας τη βάζουμε στο θρανίο και κοιμόμαστε.   Εγώ: -Ο καθηγητής σας βλέπει;; Όλοι μαζί και με γέλια: -Βέβαια μας βλέπει!!!! Εγώ: -Και τι λέει;;; Όλοι μαζί και σοβαρά: -Τίποτα, αφού είμαστε ήσυχοι. Α: -Αααα είναι και ο τάδε που δεν κάνει καθόλου μάθημα. Εγώ: - Τι εννοείς δεν κάνει μάθημα;;; (όλο τι εννοείς ρωτάω, γιατί πραγματικά δεν το χωράει το μυαλό μου) Α: -Δεν κάνει μάθημα. Μπαίνει, κάθεται και μας κοιτάει. Εμείς κάνουμε φασαρία ή ξαπλώνουμε και μόλις χτυπάει το κουδούνι βγαίνουμε. Όλοι μαζί: - Γαμώωωω . Και γελάνε. Δε γελώ. Μόνο τους ευχαριστώ όλους αυτούς τους «άχρηστους», όπως συχνά τους χαρακτηρίζουν οι «χρήσιμοι» καθηγητές τους, γιατί μου δίνουν δύναμη και ερεθίσματα για τα επόμενα επαγγελματικά μου βήματα στο χρόνο της εκπαίδευσης. Ελπίζω αν κι εσείς βρίσκεστε κοντά σε έφηβους να τους αγκαλιάζεται πολύ σφιχτά και να τους στηρίζεται ακόμα πιο πολύ. Το έχουν ανάγκη και κυρίως το αξίζουν. https://www.youtube.com/watch?v=0YT20rPza8I